جمهوری اسلامی ایران

وبلاگ شخصی حمید ماجانی، نظرات و دل‌نوشته‌ها

جمهوری اسلامی ایران

وبلاگ شخصی حمید ماجانی، نظرات و دل‌نوشته‌ها

شب قدر

يكشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۲۰ ب.ظ

در روایتی جالب از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل فرموده اند،

که روزی موسی کلیم الله با خدای خویش این‌گونه نجوا و مناجات داشت:

حضرت موسی علیه السلام به خدا فرمود:

خدایا!

قرب و نزدیکی به تو را می خواهم.

خداوند فرمودند:

نزدیکی به من نصیب کسی می شود که شب قدر را بیدار بماند.

موسی فرمود:

خدایا!

رحمتت را می خواهم.

خداوند فرمودند:

رحمت من نصیب کسانی می شود که در شب قدر به مساکین و فقراء رحم کنند.

موسی فرمود:

خدایا!

جواز عبور از صراط را می خواهم.

خداوند فرمودند:

جواز عبور نصیب کسی می شود که شب قدر صدقه بدهد.

موسی فرمود:

خدایا!

از درختان و میوه های بهشتی می خواهم.

خداوند فرمودند:

نصیب کسی می شود که در شب قدر مرا تسبیح بگوید.

موسی فرمود:

خدایا!

نجات از آتش را می خواهم.

خداوند فرمودند:

کسی نجات می یابد که در شب قدر استغفار کند.

موسی فرمود:

خدایا!

رضای تو را می خواهم.

خداوند فرمودند:

من از کسی راضی می شوم که شب قدر دو رکعت نماز بخواند.

**********************************************

*********************************************************

شب قدر از جمله نسیم‌های رحمت الهی است که در طول زندگی هر انسانی می‌وزد و اگر انسان اهل دقت در احوال روزگار باشد بارش رحمت الهی را در این شب‌های رمضان به ویژه شب‌های قدر احساس خواهد کرد و با همت بر تکریم این شب خود را محظوظ برکاتش خواهد نمود.

 

1) شب قدر با توجه به روایت فوق الذکر و دیگر روایات موجود و فلسفه و ماهیت و ویژگی‌های این شب عزیز مخصوص به اسلام نبوده است و از زمان حضرت آدم علیه السلام در این شب ملائکه به محضر حجت خداوند نازل می‌گشته‌اند.

 

2) آنچه بنده از مطالعات شخصی برداشت کرده‌ام منظور از نوشتن و تقریر تقدیر در شب قدر می‌توان این گونه توضیح داد. 

یکی این که انسان با توجه به تزکیه و تربیتی که در طول سال و سال‌های گذشته از خود داشته به حدی از ظرفیت رسیده که با توجه به این ظرفیت و سایر شرایط موجود در زندگی‌اش امور سال آینده‌اش تقدیر می‌شود.

دوم این که خداوند به واسطه عظمتی که در این شب قدر نهاده است و به واسطه رحمت و مغفرتی که در این شب نازل می‌فرماید بندگانش را دعوت کرده که در این شب خود را در معرض رحمت الهی قرار داده و به نسبت ظرفیت وجودی‌شان از این شب بهره‌مند گردند. در واقع می‌توان تصمیمات بزرگی در این شب گرفت و با خدای خویش عهد کرد که در سال آینده با مدد و نصرت خداوند به کمالات تازه‌ای دست یافت.

سوم این که اختیار انسان در شب قدر نقض نمی‌گردد!

انسان اگر پای‌بند به انسانیت و سلوک خویش باشد رحمت الهی نازل و مضاعف خواهد شد اما اگر به اختیار خویش نقض پیمان کند سنت الهی بر او جاری خواهد گشت.

چهارم این که شب قدر با توجه به روایات تأثیر بسیار عمیقی بر بدن و روح انسان دارد و این را می‌توان از رحمت الهی دانست که این خاصیت را در این شب نهاده است.

 

3) کدام حالت انسان در شب قدر نشانه خوبی است؟

بعضا دیده می‌شود که گفته می‌شود که این شب، شب گریه و اشک و ناله است!

در این که انسان توبه‌کار و نجوای با خداوند توأم با اشک باشد خوب است شکی نیست اما الزاما نباریدن اشک و نداشتن حال و ناله نشانه‌ای بر بد بودن اوضاع نیست!

مهم در این شب توجه به خداوند است و تفکر در احوال خویش است و شب‌زنده‌داری بدون دعا و مناجات هم در این شب مفید است.

بزرگان دینی ما بعضا در این شب‌هایی که احتمال قدر بودن می‌رود در حال مطالعه و علم‌آموزی هستند و آن را بالاتر از هر مناجاتی می‌دانند.

 

4) شب قدر مانند سایر عبادات و مناسک اسلامی شرط لازم برای تقرب به خداوند و سلوک الی الله است اما کافی نیست. باید بتوان از این مناسک در عرفان عملی و اخلاق اجتماعی و تقوای در زندگی سود برد.

انسانی که به مناسک اسلامی توجه خاص دارد بدون اخلاق اجتماعی به کمال مطلوب الهی نمی‌رسد.

انسانی که اخلاق و تقوای اجتماعی دارد بدون همت بر مناسک و عبادات اسلامی به کمال مطلوب الهی نمی‌رسد.

جالب این جاست که این دو عرصه بر هم تأثیر و تأثر دارند. هم برای هم‌افزایی و هم برای افزایش درجات تقرب به خداوند و عرفان، یعنی اولا رشد در عرصه عبادات زمینه را برای رشد در اخلاق اجتماعی فراهم می کند و برعکس. ثانیا شما هر چقدر هم که در یک عرصه رشد کنید تا در عرصه دیگر رشدی نداشته باشید به برخی از درجات قرب الهی نمی‌توانید راه پیدا کنید.

بنابراین باید در هر دو عرصه همت داشت بر کسب رشد و تعالی و عدم توجه به هر کدام باعث خسران خواهد شد.

 

********************************************

 

الهی!

در ماه عزیز رمضان و در شب‌های قدر رحمت بی‌کرانت نازل است.

مرا با توفیق اجباری بر خوان رحمتت نشاندی،

تا ذره‌ای از شیرینی قرب و مناجاتت بر من چشانده باشی!

حلاوت ذکرت را بارها و بارها در رمضانت چشیده‌ام،

اما هر بار که سفره رمضانت جمع شد با بی‌حیایی از درگاهت دور گشتم!

خسته‌ام خسته!

خسته از این نفس سرکش!

چه کنم که از درگاهت بیرون نروم؟!

در شگفتم و در تعجب از حلم و بزرگواریت،

چگونه این همه نافرمانیم را نادیده گرفتی و باز مرا به درگاهت می‌خوانی؟!

در این شب‌ها بر کنار جویبار اشک خویش نشسته‌ام!

و مرور می‌کنم اعمال و رفتارهای ناصواب خویش را،

لیاقتی نمی‌بینم در این بنده!

منت بر این بنده تمام کرده‌ای،

و این بنده هم فرصتی را برای سوزاندن از دست نداده است!

اما این چه سرّی است در ربوبیت و الهیت تو!

یادم افتاد به گم شدن دخترکی از نزدیکانم!

وقتی پیدا شد به سرعت به آغوش مادرش رفت

و در حالی که به شدت گریه می‌کرد مادرش را شماتت می‌کرد!

که چرا مرا گم کردی؟!

چرا مواظبم نبودی؟!

آه!!!

احساس امشبم حال همان کودک است!

خدایا!

در این شب‌های قدر ذکرم و مناجاتم این است،

می‌دانم که می‌بخشی،

شک ندارم که رحمتت را بر من نازل کرده‌ و خواهی کرد،

یقین دارم که توبه بندگانت در این ماه اگر خالصانه باشد،

و با تصمیم راستین بر بازگشت باشد پذیرفته است،

اما محبوب من!

مرا در این ظلمات دنیا رها نکن! یا دلیل المتحیرین!

آشوب و سرکشی نفسم مرا نابود خواهد کرد!

یا غیاث المستغیثین!

یا صریخ المستصرخین!

یا جار المستجیرین!

زین پس بیشتر مرا مواظبت کن! یا امان الخائفین!

بیشتر بنده‌ات را در هدایت یار باش! یا عون المؤمنین!

یا راحم المساکین!

یا ملجأ العاصین!

یا غافر المذنبین!

یا مجیب دعوة المضطرین!

سبحانک یا لا اله الا انت

الغوث الغوث

خلصنا من النار یارب!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۰۶

نظرات  (۸)

سلام
التماس دعا ...

پاسخ:
پاسخ:
سلام
۰۸ مرداد ۹۲ ، ۰۵:۲۴ سوژه ی قاصدک ها
درودی دیگرباره
راستش نمی دونم چرا هروقت برای دو پست قبلی مطلبی می نویسم مشکلی در ارسال پیش میآد
اشکال نداره بعدا"...
................................

درباره ی این پست:
در قرآن کریم آمده است: "بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را"
در انجیل هم : "چیزی ندارید، چون چیزی نخواسته اید"
و...
و در احادیث و روایات و سخنان اندیشمندان و بزرگان جهان هم چنین تلنگرهایی هست .
اراده و اختیار مافوق همه ی قدرت هاست.
تقدیر را می شود تغییر داد، اگر بخواهیم.
بارها شنیده ایم که آدمی اگر اراده کند می تواند کوه را هم جا به جا کند. نگاهی به طبیعت بیندازیم. واقعا" همین گونه است. طرحی ریخته می شود و گروهی عملی می کنند.
گاه کوهی از مشکلات پیش روی آدمی ست اما اگر با تمام وجود بخواهد تمام عناصر حیات مطیع او می شوند.
این ها شعار نیست. بلکه با تمام وجود لمس کرده ام.
خداوندا! کمک مان کن تا تقدیرمان را آنگونه که شایسته است رقم بزنیم.
پروردگارا! کمک کن تا بنده ی خوب تو باشیم

پاسخ:
پاسخ:
سلام
کاملا با شما موافقم و اصل مطلب در تقدیر همین است که فرموده‌اید و سایر موارد فرع است.
آمین به دعاهای زیبایتان
۰۸ مرداد ۹۲ ، ۰۳:۳۶ سوژه ی قاصدک ها
شب است و سیاهی؛
سکوت است و ظلمت...
انسان است و غفلت...
خالق است و رحمت!
بشر است و نامرادی؛
کویر است و خشکسالی...
خالق است و بخشش لایتناهی!
من هستم و آه؛
غرق مرداب گناه...
نبلوفرانه دل بسته ام به لطف بی منتهای الله!

درود گرامی
در این روز و شب های عزیز ما را در دعاهاتان یاد کنید که بس محتاجیم...

پاسخ:
پاسخ:
سلام
دعاگوی همه دوستان هستم
التماس دعا
جناب جمهوری اول که ممنون بابت توضحیتان که مثل همیشه قانع کننده بود.
یعنی یه جورایی میشه گفت تقدیر70-30 هست؟!70درصد همان اختیار ما انسان ها و30 همان چیزی که تعیین شده!؟من اینطور برداشت کردم.
یه چیز دیگه اینکه ما قبل از تولدمون هدفی داشتیم که بر اساس اون پا به این کره خاکی گذاشتیم و چیز جالب اینکه خودمون موقعیت فعلیمون (همون تولد منظورمه) رو انتخاب کردیم البته بر اساس همون هدف اصلی. و همیشه برای من سواله که اگه این صحت داره چرا من ایران رو انتخاب کردم و چراهای دیگه.
و درآخر اینکه این دوجملتون رو خیلی به دلم نشست
+تقدیر انسان هر چه باشد در نهایت اختیار انسان را برای محقق شدن آن ها نیاز دارد.
+هیچ تقدیری جاری و محقق نمی‌گردد مگر این که ما آن را تایید کنیم و برگزینیم.


پاسخ:
پاسخ:
سلام
انتخاب قبل از تولد مبنایی عقلی و عقیدتی نداره خانم!
در واقع این که بنده و شما فرزند والدین خویش هستیم خیلی واضح است که علت وجود مادی و فیزیکی ما والدین ما هستند و خداوند بود که روح را دمید در وجود ما.
بنابراین انتخابی که شما فرمودید تا جایی که عقل بنده قد می دهد بر حکمت و سنت الهی ناظر نیست.
درصد تعیین کردن برای اختیار نیز از برخی جهات درست است اما از برخی دیگر نه.
ببینید تا خداوند نخواهد انسان هم بخواهد نمی شود یعنی جبر خداوند 100%
تا ما نخواهیم خداوند هم نمی خواهد یعنی اختیار انسان 100%
این که خدا خیری را برای ما بخواهد بستگی به ما دارد که آن را طالب بشویم.
یه مثال ساده برای بنده این است که تقدیر مانند یک جاده است که ما با وسیله خود (جسم و روح) در آن در حرکتیم. سرعت و دقت در حرکت ما بستگی به میل و اراده و اعمال و رفتار ما دارد.
حال امشب از خداوند می خواهم که سرعت و دقتی بیشتر به بنده عنایت کند! و مسیر و جاده را هم تصحیح کند!
اما وسیله بنده سرعتش و دقتش و تصحیح مسیرش ناگهانی نمی تواند تغییر کند!
منازل مختلف احتیاجات مختلفی نیاز دارد.
باید همت کرد در رفتن و رسیدن به منازل بالاتر.
خداوند تقدیر می کند که اگر یک قدم برداشت ده قدم به رفتنش بیافزایید!
البته برخی اراده و همت شان چنان بلند است که ره صدساله را یک ساله می روند!
خدا به همه ما چنین همتی عنایت بفرماید.
ممنون از همراهی شما
التماس دعا
۰۷ مرداد ۹۲ ، ۰۷:۴۶ جمهوری اسلامی به خانم ساقی
...
بنابراین تقدیر انسان هر چه باشد در نهایت اختیار انسان را برای محقق شدن آن ها نیاز دارد. این یعنی علت تامه بودن اختیار انسان.
حال رابطه تقدیر شب قدر با اختیار انسان؟
آن چه در شب‌های قدر نوشته می‌شود نیاز به علت تامه (اختیار انسان) دارد. هیچ تقدیری جاری و محقق نمی‌گردد مگر این که ما آن را تایید کنیم و برگزینیم.
با توجه به اختیار فوق الذکر عرض کردم در متن مطلب که
اولا تقدیر شب قدر با توجه به ظرفیت کسب شده تاکنون بر ما مقدر و نوشته می‌شود
یعنی راهی که برگزیده ایم مقصدش را خداوند تقدیر می کند که یاری کند بنده اش را برای رسیدن به منازل بعدی اما این اختیار را نقض نمی کند. هر لحظه انسان می تواند راهش را تغییر دهد!
ثانیا باید بدانیم که دعا هم جزء سنت های الهی است. یعنی ما همواره می‌توانیم برای فرصتی دوباره برای تصحیح راه‌مان و یا برای کسب فضائل بالاتر خداوند را دعا کنیم.
در شب قدر دعا بیش از اوقات دیگر مستجاب است و این هم از سنت های الهی است که رحمت خاص الهی در این شب نازل است و هر کس به قدر همت و ظرفیتش محظوظ خواهد شد.
در واقع خداوند انسان را باید در این راه کمک کند و هیچ نبی و ولی و امامی بدون نصرت و دعای الهی به درجات عالی راه نمی یافت و نمی یابد.
نصرت الهی هم از سنت هایی است که جالب است که در قرآن تاکید می‌کند که هر انسانی هر راهی را برگزید در همان راه (خوب یا بد!) کمک خداوند را دریافت خواهد کرد و این سنت الهی است.
البته این مباحث شاخ و برگ‌ها و ریزه کاری های زیادی دارد و مختصر عرض کردم.
امیدوارم واضح عرض کرده باشم.
آمین به امیدواریتان
درود
این بحث تقریر تقدیر در شب قدر همیشه ذهن منو درگیر کرده.الان هم باز قانع نشدم.
ببینید شما به سرنوشت اعتقاد دارید؟اصلا سرنوشت چی هست؟؟؟؟توی فرهنگ لغت با تقدیر هم معنیه و اینطور هم نوشته که تقدیر از پیش مشخص شده.یعنی این قبل از تولد ما مشخص شده؟که مثلا من ساقی زندگیم بر چه منوالیه؟پس این شب قدر قضیش چی میشه؟این که میگن تا یک سال بعد تقدیرت رقم میخوره؟یعنی اون از پیش تعیین شدهه اصلا نیست یا اون دست خوش تغییر میشه؟؟
پس شب قدر درس خوندن هم خوبه.
به امید کسب درجات بالای قرب الهی.

مناجات زیبایی بود.

پاسخ:
پاسخ:
سلام
بحث تقدیر از مباحث دقیق فلسفه و بسیار چالش برانگیز است که برای درک آن باید توضیحات مفصلی بیان نمود.
در واقع مشکل را شما به درستی مطرح فرمودید: جبر یا اختیار؟ و رابطه این ها با تقدیر؟
مختصر این که
اولا ما نه اختیار کامل داریم و نه جبر کامل بر ما نهاده شده بلکه چیزی در میان جبر و اختیار است. تمام قوانین الهی حاکم بر خلقت را سنت های الهی گویند. ما در انتخاب سنت های الهی اختیار داریم اما در جاری شدن سنت های الهی اختیاری نداریم.
مثلا شما مختارید که مال حرام کسب کنید اما باید تبعات آن را طبق سنت الهی پذیرا باشید.
مثلا شما مختارید که شب‌زنده داری کنید و پس از آن از حظ آن بهره‌مند گردید.
البته سود و زیان اعمال و انتخاب های ما بخشی دنیایی است و بخشی در دنیای دیگر خواهد بود.
اختیار انسان علت تامه (نهایی) تمام سنت های الهی است.
این اعتقاد شیعه است و فلاسفه بزرگ شیعه از جمله ملاصدرا به آن معتقد بوده و هستند.
... ادامه در کامنتی جداگانه ...
سلام
روایت قابل تاملی بود، نمی دانستم که شب قدر مختص به پیامبران و دوره های دیگر هم بوده.
التماس دعا

پاسخ:
پاسخ:
سلام
التماس دعا
۰۷ مرداد ۹۲ ، ۰۰:۰۹ علی...شبستان
سلام

استفاده کردم . در این شبهای عزیز دعایم کنید

یا علی

پاسخ:
پاسخ:
سلام
عرض تسلیت و تعزیت شهادت مولایمان علی علیه السلام
دعاگوی دوستان بوده و هستم
و انشاءالله خواهم بود
ملتمس دعای شما
این روزها دلم نمی‌آید بگویم "یا علی"
فرق شکافته‌اش دلم را پاره پاره کرده ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی